
Ekonomisk Förvaltning
Enkel administration
Vi erbjuder en kvalificerad ekonomisk och administrativ förvaltning av er fastighet. Vi är specialiserade på bostadsrättsföreningar.
Med vår kunskap inom fastighetsområdet ger oss förmågan att förstå och hantera all informationen bakom bokföringen och skapa förvaltning i tiden.
Vi hanterar den ekonomiska förvaltningens alla delar såsom
-
fakturabetalning
-
hyresavisering
-
dröjsmålshantering
-
bokföring
-
bokslut
-
årsredovisning
-
hyresgästs-bostadsrättsregister
-
medlemsregister
-
lägenhetsregister
-
pantsättningsregister
-
Leverantörsfakturor skannas och attesteras över internet.
· Kölistor för förråd parkering och garage
Vid behov av stämmoordförande ordnar vi det.
Vårt uppdrag anpassas utifrån era behov. Där vi tillsammans skapar en väl fungerande organisation och arbetsfördelning för att förvalta bostadsrättsföreningen.
Förvaltaren förbereder inför styrelsemöten förvaltningsrapporten, där den visar pågående ärenden samt aktuella händelser.
Förvaltningsplan fastställs årligen och innehåller aktivitetsplan och ansvarsfördelning för det kommande verksamhetsåret.
De flesta bostadsrättsföreningar behöver hjälp med att avgiftsavier skickas ut och bokslut görs. Det är typiskt sådant som vi också hjälper till med. Vi mailar helst avierna, dels är det förstås billigare för er, och dels är det onödigt att trycka och skicka avier, eller hur? Du kan själv välja hur du vill ha avierna i vår kundportal. Där ser du också tidigare avier och om någon är obetald. Styrelseledamöterna ser även listan över medlemmar och lägenheter med mera.
Men vi går längre i sin ekonomiförvaltning än dessa rätt enkla tjänster. Vi gör ett budgetförslag inför kommande verksamhetsår och jobbar igenom det tillsammans med er styrelse. Sedan följer vi upp den varje kvartal och analyserar större avvikelser och jobbar aktivt för att spara kostnader och förbättra tjänsterna som föreningen köper in och vi hjälper även till med att hålla koll så att föreningen får in de intäkter de kan på olika sätt.
Våra ekonomer hjälper våra kunder som controllers gör i stora företag. De har koll på nyckeltal för olika intäkter och kostnader och jämför våra kunders olika inköp, drar nytta av detta och delar med sig av denna kunskap med förslag till åtgärder. Vi har ett system för avtalshantering som påminner oss när det är dags att omförhandla hyresavtal för lokaler eller föreningens lån med mera. Genom det samlar vi ihop lånen för många föreningar och tar in offerter på räntor och får på det sättet väldigt bra villkor.
En bostadsrättsförening driver faktiskt en väldigt komplex verksamhet. Styrelsen bör ha tillgång till kompetens inom frivillig momsregistrering av lokaler, hantering av komplexa vattenskador, upphandling och projektledning av underhållsentreprenader i mångmiljonklassen, elavtal, ärenden med störande hyresgäster eller medlemmar, brand och brandskyddsarbete, obligatoriska ventilationskontroller, värmesystems optimering, skötsel av komplicerade ventilationssystem med mera, med mera. Vi har byggt upp kompetens och system för bra hantering av alla dessa saker och många många andra.
Kvaliteum erbjuder kvalificerade tjänster inom fastighetsskötsel. Vi bildar ett team som tillsammans ser till att fastigheten, på både kort och lång sikt, fungerar på det mest optimala sättet.
Fastighetsskötsel/tillsyn och skötsel av fastighetens byggnader.
Byta lås, glödlampor, åtgärda vattenläckor eller strejkande kranar. Det är sådant som vi åtgärdar snabbt och säkert. Dessutom sker besiktningar och kontroller regelbundet för att förekomma fel och brister. Det skall vara tryggt att veta att fastigheten alltid är välskött och välbesökt.
Fastighetsskötsel Plus
I vår plustjänst ingår en noggrann kontroll och uppföljning av fastighetens energianvändning/mediakontroll samt även teknisk rådgivning, d v s kontroll av fastighetens förbrukning av värme, el och vatten.
